85 מיליון שקלים זה הסכום שהוציאו בשנה שעברה משרדי פרסום בארץ על משפיענים ויוצרי רשת, בעוד שהשוק העולמי מגלגל כ-17 מיליארד דולר בשנה, והתקציבים רק גדלים משנה לשנה.
אמנם חברות גדולות לא יכולות להרשות לעצמם להשקיע את כל התקציב כולו בדיגטל, שם נוכח יותר הקהל הצעיר, אך אין קמפיין טלוויזיה רציני שלא משלב בין הפלטפורמות.
בזמן שהאינטרנט הוצף בתוכנות ובוטים שזייפו למעשה לייקים והינדסו תודעה, נוצר צורך ממשי להגיע למסות של קהל בתחום עניין מסוים, וזאת באמינות ומהימנות. לוואקום הזה נכנסו משפיענים שהצליחו לצבור קהילת משתמשים, לצד נתוני צפיות וסטטיסטיקות, להבדיל מהקמפיינים המסורתיים בטלוויזיה, שאין להם יכולת להביא ניתוחים, למעט מחזורי מכירות.
מי הם משפיעני רשת?
עם התפתחותה של המדיה הדיגיטלית, נוצר מקצוע חדש שלא הכרנו בעשור הקודם – "משפיעני רשת", שהחליפו את הבלוגרים.
משפיעני רשת הינם יוצרי תוכן ברשתות חברתיות בנושא מסוים.
יוצרי תוכן פיתחו פלטפורמה המכוונת לאנשים בעלי תחביב או עניין משותף, מה שמכונה בשפה המקצועית – קהילה. יוצרי התוכן נחשבים למובילי דעת קהל ובעלי יכולת השפעה והנעה לפעולה ,או כך לפחות נהוג לחשוב ברוב המקרים.
משידעו להתמיד בתוכן איכותי, עקבי ולא מתפשר, המשפענים מעוניינים למקסם את עבודתם למודל כלכלי ע"י שיתופי פעולה מסחריים עם מותגים שונים שנהנים מקהל נישתי ומדויק.
הגישה של המשפענים משתנה – יש הרואים בתוכן שלהם הזדמנויות עסקיות לכל המרבה במחיר ללקוחות מתחלפים – פעילות ממומנת קצרת טווח וחד פעמית, ויש המכוונים להיות "פרזנטורים" – יצירת תוכן ייעודי ועקבי ללקוח מסוים, זאת לעומת הסבלניים יותר שמתעקשים לצבור עוד ועוד חשיפה, תוך יצירת תוכן אורגני ללא שת"פ מסחרי עד לרגע הנכון.
כך או כך, המכנה המשותף לכולם דורש התמדה, יצירת אהדה ואינטראקציה יכולת להשאיר קהל נאמן ועקבי ובבוא העת – הפיכה לאוטוריטה.
משפיעני רשת הם הכוח העולה של השנים האחרונות – בעיקר ברמה הצרכנית. לא מדובר בסלבס הנהנים מחשיפה גבוהה במיוחד, אלא דווקא באנשים אנונימיים שצמחו ברשת והתחילו מאפס, בזכות תוכן איכותי, כשרון, יכולת כזו או אחרת, נראות מנצחת, והם מעצבי דעת קהל לכל דבר ועניין, כמעט בכל תחום, לייף סטייל, אוכל, גיימניג, תיירות, אופנה.
מקובל לחשוב שמשפיענים מקבלים מוצרים כאלה או אחרים, או נהנים מברטרים, אלא שמשפיעני רשת חזקים בתחום, מתפרנסים באופן מכובד מאוד. התגמול משתנה ביחס לכמות העוקבים והצפיות.
לא פלא כי סוכני שחקנים זיהו את המגמה ועוסקים בתיווך בין משפיעני רשת למפרסמים. כשם שמגיע בריף לליהוק לפרסומת או סדרה, סוכן שחקנים מקבל בריף מדוייק ובו מתבקש להציע אופציות, זאת לצד שיווק ויזמות ללקוחות המתאימים למשפיען.
הרשת מאפשרת מקום ליצירה, וראינו לא מעט מקרים כי הבולטים בכישרונם מצליחים לעשות את הבלתי ייאמן, כמו המאיירים, יהודה עדי דביר ומאיה זלצר, מקצם הופכים לכוכבי טלוויזיה כמו אוראל צברי, אור שפיץ או אורי ורד, שהסוכנות שחקנים הייתה הראשונה לזהות.